Fokker S.14 Machtrainer

English translation

machtrainerDeze Fokker S.14 heb ik gebouwd als katapult model. Met wat fantasie kan je dit dus nog steeds een rubber aangedreven model noemen......
In Amerika is dit een officiële klasse: FAC Jet Catapult Scale. Hierbij zijn de regels heel soepel, slechts de lengte en breedte van het rubber van de katapult is voorgeschreven. De afmetingen en gewicht van het model is dus volledig vrij. Mijn Fokker heeft een spanwijdte van 20 cm, wat vrij klein is. De meest succesvolle modellen in deze klasse zijn 30 tot 40 cm spanwijdte. Voordeel van een kleiner model is natuurlijk dat de bouwtekening op een enkel A-4tje past en deze bouwtekening is gratis te downloaden! Aangezien ik enkel foto's van de S.14 heb en geen 3-view heb ik de bouwtekening gebaseerd op een aantal zwart-wit foto's.

Constructie

De romp is gemaakt van een kern van 1 mm balsa met de nerf verticaal, dit is tevens het kielvlak. In de neus zit geen balsa maar lindehout, waar tevens de katapulthaak van gemaakt is. Aan weerskanten van de kern zit een laag van 1,5 mm balsa met de nerf in de lengterichting. De neus is aan weerskanten met nog een laag 1,5 mm balsa versterkt. Op deze wijze is de romp erg sterk, wat voor deze modellen heel belangrijk is.
De vleugel bestaat uit 1,5 mm balsa, het stabilo uit 1 mm balsa. De fairing tussen romp en vleugel is uit heel licht balsa gesneden..

Afwerking

Het model is gespoten met zilveren velgenspray. De oranje vlakken zijn eerst wit gespoten en vervolgens met day-glo oranje. De roundels zijn op papier geprint met een inktjetprinter en op het model geplakt.
Het totale gewicht is bijna 9 gram. Dat lijkt misschien veel voor zo'n klein model maar dat helpt wel om goed hoogte te winnen.

Vliegen

Het model vliegt goed. Het is wel lastig om de start zo te maken dat er voldoende hoogte wordt gemaakt. Vaak draait het model een grote looping, klimt nog een beetje en gaat dan zweven. De meeste vluchten waren ongeveer 10 seconde, maar twee geklokte vluchten waren 20 seconde.
Betere resultaten bereikte ik nadat ik een Gurney Flap onder het stabilo had geplakt. Dit is erg simpel, gewoon een stripje hout van 1,5 x 1,5 mm balsa onder de achterkant van het stabilo. Niet over de volle lengte maar ongeveer 1/3 van het totale stabilo. Bij de eerste katapult start dook het model met een boog de grond in. Dit was dus teveel van het goede. Ik heb het stripje een beetje ingekort en wat neusgewicht verwijderd. Nu kan ik het model in een rechte lijn lanceren. Recht omhoog of onder een hoek, het is allebei mogelijk. Vrijwel altijd herstelt het model zich goed en zweeft mooi. Soms komt het model echter even hard naar beneden als dat het omhoog ging. Dit komt waarschijnlijk doordat de afstelling van het stabilo erg gevoelig is en door het vochtige gras soms wat veranderde. De beste vlucht was 34 seconde! En veel vluchten waren tussen 20 en 30 seconde. Ik ben tevreden!

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Hollandair Libel
Fokker G1
Koolhoven fk56
Machtrainer
Cosmic Wind
Chrislea Skyjeep
Mustang
RitzySpit
laatst gewijzigd op 10-nov-2012