Cosmic Wind

English translation

Cosmic Wind Airliners.netIk bouwde dit model van de Cosmic Wind aan de hand van een ontwerp van Raymond Malmstrom. Aangezien het 'slechts' een semi-schaal model is heb ik wat vrijheid genomen met het kleurenschema. Het model is geheel van depron gemaakt en er is geen druppel verf aan te pas gekomen. De registratienummers en de piloot zijn ingelegd in het blauwe depron en zijn gemaakt van wit en gekleurd depron. Dit is afkomstig van diverse verpakkingen uit de supermarkt.

Constructie

Ik heb ooit een plaat 6 mm blauw depron gekocht en bij het zien van de bouwtekening van dit model besloot ik die hiervoor te gebruiken. Met de hete draad heb ik wat dunnere plaatjes gesneden, 3 mm voor de vleugels en 1 mm voor de staartvlakken. Met overtrekpapier heb ik de onderdelen overgetekend en als snijmal gebruikt. Het snijden moet met een heel scherp mes gebeuren en behalve een vers afbreekmesje gebruik ik een mooi oud mes wat ik vlijmscherp kan slijpen. Zo maken ze ze niet meer, helaas...

Cosmic Wind door Raymond Malmstrom Depron snijden gesneden onderdelen Scherp mes

Depron blijft altijd een wat flexibel materiaal, en om te zorgen dat de V-stelling van de vleugels aanwezig blijft heb ik in de romp een stukje balsa met een staafje dun koolstof aangebracht. Dit koolstof is vanuit de romp in de vleugel gestoken. Tijdens het drogen van de lijm heb ik met een malletje gecontroleerd of de V-stelling correct bleef. De lijm die ik gebruik, Velpon, droogt traag dus het duurde een hele dag voordat het model van de mal mocht. In de staart is wat balsa gelijmd om voldoende stevigheid te krijgen voor de rubberophanging. Het depron is hiervoor te zacht.

Versteviging van balsa en koolstof vleugel droogt in de mal Cosmic Wind versteviging

Voor de neus moet ook een versterking worden aangebracht en ik gebruik hiervoor twee heel dunne laagjes kruislings verlijmd plataan. Waarom? Omdat het kan....  Ik had nog een probleem te verhelpen, de balsablokjes met koolstofstaaf stak te ver de romp in en dit zou het rubber gaan hinderen. Ik heb dit verholpen door dit met een schuurstokje wat weg te vijlen, maar er was toch nog te veel aan . Om nu de rubbermotor voldoende bewegingsvrijheid te geven heb ik de binnenzijde van de romp met geplastificeerd papier beplakt. Nu kan de motor nergens meer achter blijven haken. Het papier weegt wel een gram, maar op een vliegtuig van 21 gram is dat niet zo erg.

De luchthappers en landingsgestel zijn natuurlijk ook van depron. Het landingsgestel is verstevigd met 1 mm verenstaal. Dat is wat overbemeten maar houdt de boel wel goed in model. De wielen kunnen niet draaien. Omdat ik het model wil kunnen gebruiken in de pylonrace is het en voordeel wanneer het model snel tot stilstand komt na de landing.

plataan versteviging Neus van Cosmic Wind Cosmic Wind binnenafwerking Cosmic Wind binnenafwerking

Het neusblokje is van balsa blokjes op een plaatje kruislings verlijmd plataan. Aan de voorzijde wordt dit bekleed met een laagje blauw depron. Als propeller gebruik ik een van mijn zelf gesneden wilgenhouten propellers, waar een spinner op gelijmd is van stukjes balsa. Dit spinnertje is zilver geschilderd, dus toch nog een beetje verf op het model. Als vrijloop heb ik een zorgvuldig gebogen stukje verenstaal op de spinner bevestigd. Het oog op de aandrijfas maakt het mogelijk om het model snel weer op te winden tijdens de pitstops van de pylonrace.

Cosmic Wind neusblok Depron Cosmic Wind propeller vrijloop Cosmic Wind van Depron

 

 

 

 

Start ] Wout Moerman ] Projecten ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Omhoog
Hollandair Libel
Fokker G1
Koolhoven fk56
Machtrainer
Cosmic Wind
Chrislea Skyjeep
Mustang
RitzySpit
laatst gewijzigd op 08-nov-2012