Rubber aangedreven schaalmodellen worden wel gezien als de moeilijkste modellen om te laten vliegen. En daar zit ook wel een kern van waarheid in. Vooral wanneer een vliegtuig exact op schaal wordt gebouwd resulteert dit vaak in een model wat volkomen instabiel is en dus nooit goed zal vliegen. Toch zijn er mensen die dit wel kunnen bereiken, maar dan alleen in de perfect stille lucht van een grote sportzaal. Vliegen in de buitenlucht is er voor deze modellen niet bij. Toch is het met wat aanpassingen heel goed mogelijk om met deze modellen buiten te vliegen, ook voor beginners. Wat moet dan worden aangepast? De V-stelling van de vleugel moet worden vergroot, evenals het oppervlak van de staartvlakken. Gelukkig is dit bij vrijwel alle bouwtekeningen voor vrije vlucht schaalmodellen al in orde gemaakt, dus wanneer je een model van een bouwtekening bouwt moet dit een goed vliegend model opleveren. En daarnaast is hulp van een ervaren bouwer/vlieger ook erg waardevol. Heb je niet zo iemand in je omgeving? Dan biedt internet uitkomst! Kijk maar eens op het modelbouwforum of het Small Flying Arts forum.
Wie zelf een vliegend schaalmodel wil bouwen raad ik aan om eens aandachtig te kijken naar de webcursus voor het bouwen van een Comper Swift. Deze door Michael Stuart geschreven beschrijving is de meest uitgebreide bouwinstructie die er te vinden is.
Hieronder staan de modellen die ik gebouwd heb en een aantal waar aan wordt gewerkt. Bij dit overzicht kun je meteen zien dat er geen laagdekkers tussen zitten omdat deze van nature minder stabiel zijn. En jachtvliegtuigen en stuntvliegtuigen zijn zeker niet de beste keus voor een vrije vlucht schaalmodel!
Koolhoven f.K.46 20 cm |
Howard DGA 25 cm |
Fokker F-II 33 cm |
Cessna Birddog 55 cm |
Douglas XB-42 Mixmaster 35 cm |
Veron Wildcat 50 cm |
Fokker D-VIII 37 cm |
Corben Super Ace 40 cm |
Chambermaid 20 cm |
Chrislea Skyjeep 30 cm |
Koolhoven F.K.41 55 cm |
Stinson SR-7 Reliant 63 cm |
Grumman Skyrocket 50 cm |
Taylorcraft BC-12D jumbo: 135 cm ! |
Sopwith Camel 40 cm |