Propellers English translation

English translation

Afmetingen van de propeller

Om de prestaties van je vliegtuig te optimaliseren kun je zelf een propeller snijden. Op deze pagina's staan bouwtekeningen van een aantal beproefde modellen. Twee zaken zijn hierbij van belang: de diameter en de spoed. Voor de diameter kan je uitgaan van ongeveer 1/3 van de spanwijdte. Bij moeilijke modellen (bijvoorbeeld met weinig V-stelling of hoog gewicht) kan je de diameter beter wat kleiner nemen, bijvoorbeeld 1/4 van de spanwijdte.
De spoed bepaalt vooral het klimvermogen. Een propeller met een lage spoed geeft een snelle klim, een propeller met een hoge spoed geeft een trage klim. Ook voor modellen met veel weerstand, zoals dubbeldekkers, werkt een lage spoed het best. Daarnaast bepaalt de spoed de duur van de motorloop: hoe hoger de spoed, hoe langer de motorloop. In beperkte ruimtes, zoals bij indoor vliegen wordt vaak een hoge spoed genomen.
Wat is nu een lage en wat een hoge spoed? Het makkelijkst is dat te zeggen door te kijken naar de relatieve spoed, dit is de verhouding tussen de diameter en de spoed P/D. Een P/D van 1 tot 1,2 is laag, 1,3 tot 1,4 is gemiddeld, 1,5 en meer is hoog.
Plastic propellers voor rubber aandrijving hebben allemaal een lage spoed en zijn daarom iets meer geschikt voor buiten dan voor binnen. Maar wat nog belangrijker is: propellers voor elektromotoren en voor brandstofmotoren hebben een nog veel lagere spoed. Deze zijn daarom verre van optimaal voor rubber aangedreven modellen!

De bladbreedte heeft ook invloed op het geheel. Over het algemeen heeft een dun en smal blad een beter rendement dan een kort en breed blad. Voor wedstrijdmodellen (geen schaal) wordt vaak een bladbreedte van 8% a 9% van de diameter gebruikt. Voor schaalmodellen is dit vaak niet goed mogelijk, met name wanneer het model op zijn wielen moet kunnen starten en landen. Daarom wordt hierbij vaak een kortere propeller gebruikt. Om toch voldoende bladoppervlak te hebben wordt dan de breedte van het blad vergroot tot zo'n 15% a 20% van de diameter.

Zelf een propeller snijden

Een aantal werktekeningen voor het zelf snijden van propellers vind u hieronder (klik op de titel). Er is een afzonderlijke pagina voor het maken van indoor propellers. Om een geschikte prop uit de tekeningen te kiezen is het vooral van belang om te letten op de P/D. De diameter is aan te passen door alle afmetingen met een zelfde factor te vergroten of te verkleinen, dit heeft geen invloed op de P/D.

lage spoed
P/D van 1 tot 1,2  
gemiddelde spoed
P/D van 1,2 tot 1,4  
hoge spoed
P/D van 1,4 tot 2  

Relatie tussen relatieve spoed en invalshoek

Bron: tabel door John Barker

Berekenen van de spoed

Heb je een bouwtekening waarop de afmetingen van een propellerblok staan en wil je de spoed (pitch) weten, of de relatieve spoed (P/D)? Gebruik dan onderstaande formules:

Spoed op een willekeurige plaats op de propeller, meet hiervoor de dikte en de breedte van het prop-block op de gewenste plaats:
Pitch = (3,14 x diameter x dikte)/breedte

Relatieve spoed (P/D) aan de punt van de propeller:
P/D = (3,14 x tip-dikte)/tip-breedte

 

Handige links

Er zijn nog meer handige tips over propellers te vinden op:

Het Wooden Propeller Forum (Ja, het bestaat echt!)
How to carve a balsa prop (SFA)
The Idiot's Guide to Prop Carving v2.02
Don Ross (1953)
Matt Keveney, prop carving tutorial
Indoor rubber propellers for scale and sport models

Een handige calculator om een propellerblok te ontwerpen is Carvesoft

Start ] Omhoog ] Wout Moerman ] Bouwtekeningen ] Bouwcursus ] fotogallerij ] Tips ] Links ]

Zelf snijden
Lage spoed
Normale spoed
Hoge spoed
Indoor propellerPropellerhaak
Proplager
Diversen

laatst gewijzigd op 10-nov-2012